воскресенье, 12 июля 2015 г.

Дослідження окремих питань фінансово-господарської діяльності УДППЗ «Укрпошта»

«Укрпошта» (далі – УДППЗ «Укрпошта», Підприємство) — українське державне підприємство, яке входить до сфери управління Міністерства інфраструктури України і є національним оператором поштового зв’язку України згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 січня 2002 року.

При проведені дослідження використовувалась офіційна інформація з сайтів УДППЗ «Укрпошта» (http://ukrposhta.ua/), ДП «Інформаційно-ресурсний центр»  (http://irc.gov.ua/ua), офіційного загальнодержавного веб-порталу державних закупівель (https://tender.me.gov.ua), інших вільних інтернет-ресурсів та інформація Підприємства, отримана на запити ГО «Публічний аудит».

Згідно Закону України «Про поштовий зв’язок» Національний оператор (Підприємство) має виключне право на:
  • видання, введення в обіг та організацію розповсюдження поштових марок, маркованих конвертів і карток, а також виведення їх з обігу;
  • офіційне видання каталогів і цінників колекційних поштових марок та іншої філателістичної продукції;
  • пересилання простих листів масою до 50 грамів та простих поштових карток;
  • розміщення та використання поштових скриньок для збирання листів і поштових карток на всій території держави відповідно до нормативів, встановлених уповноваженим центральним органом виконавчої влади у галузі зв’язку;
  • використання маркувальних машин та надання дозволу на їх використання іншим фізичним та юридичним особам;
  • нанесення зображення Державного Герба України на поштові скриньки, транспортні засоби поштового зв’язку, а також на використання у своїй діяльності контрольно-гербових та страхових печаток із зображенням Державного Герба України.
Характеристика Підприємства
Структуру Підприємства складають 32 підрозділи (Дирекції):
  • близько 12,5 тисяч поштових відділень по всій території країни, з них близько 10 тисяч – у сільській місцевості;
  • понад 91 тисячі працівників (з них понад 38 тисяч – листоноші) щороку здійснюють обробку та доставку споживачам майже 300 млн поштових відправлень, 19 млн посилок та відправлень з оголошеною цінністю, 22 млн переказів, доставляють понад 120 млн пенсій;
  • безпосередня доставка пошти здійснюється до 15 млн абонентських поштових скриньок;
  • розповсюдження за передплатою та вроздріб близько 10 тис. найменувань періодичних видань, або понад 1 млрд примірників у рік;
  • перевезення близько 40 тис. тонн періодики щороку, загальний пробіг автотранспорту при цьому становить понад 100 млн км.;
  • щороку видання мільйонними тиражами стандартних поштових марок, близько 60 сюжетів художніх поштових марок і блоків, 156 сюжетів конвертів та карток.

Аналіз господарської діяльності

За 2012 рік Укрпошта отримала загальний дохід без ПДВ у розмірі 4,02 млрд грн, при цьому валові витрати склали 3,95 млрд грн, чистий прибуток склав 28,7 млн грн.  Рентабельність діяльності підприємства становила 0,7%. У 2013 році дохід склав 4,08 млрд грн, витрати – 4,02 млрд грн, чистий прибуток – 28,7 млн грн, рентабельність 0,7%. У 2014 році дохід 3,94 млрд грн, витрати – 3,92 млрд грн, рентабельність відсутня, за результатами діяльності збиток у розмірі 4,1 млн грн.

2012 рік 2013 рік 2014 рік
Валовий дохід 4 020 015,0 4 084 731,0 3 942 067,0
Валові витрати 3 953 366,0 4 027 769,0 3 926 864,0
(в т.ч. адміністративні витрати) 135 220,0 140  481,0 129 834,0
( в т.ч. інші операційні витрати) 93 686,0 93 226,0 224 315,0
Об’єкт оподаткування  (прибуток) 66 649,0 56 962,0 15 203,0
Податок на прибуток 37 940,0 29 718,0 19 353,0
Чистий прибуток (збиток) 28 709,0 27 244,0
  • 4 150,0
У 2014 році спостерігається зростання збитків та невиконання плану доходів практично за всіма послугами. Погіршення показників мало місце через об’єктивні фактори, такі як: втрата відділень в АР Крим та м. Севастополь, суттєве зменшення їх кількості у Донецькій та Луганській областях (вказані регіони були генераторами поштових послуг) та суб’єктивними факторами (http://ukrpochta.blogspot.com/2014/12/analiz-stanu-ukrposhta-2014.html), серед яких:
  • втрата великої кількості корпоративних клієнтів (за 2014 рік від «Укрпошти» фактично пішли такі великі корпоративні клієнти, як «Клуб сімейного дозвілля», «Франко Пак», «Fozzy Group» та низка дрібніших. І головна проблема навіть не лише у тому, що вони пішли, а те що для їх утримання/повернення чи пошуку клієнтів такого ж рівня нічого не робиться http://www.informator.su/bytva-za-ukrposhtu-chy-mozhlyvo-podolaty-koruptsiyu-na-pidpryjemstvi/);
  • тендерні закупівлі за завищеними цінами;
  • надмірний пробіг транспорту та витрати палива через неефективне управління логістичним процесом.
Повна структура витрат Підприємства виглядає наступним чином:

2012 рік 2013 рік 2014 рік
Загальні витрати, всього 3 953 366,0 4 027 769,0 3 926 864,0
собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) 3 581 549,0 3 645 787,0 3 433 868,0
адміністративні витрати 135 220,0 140  481,0 129 834,0
витрати на збут 140 789,0 148 237,0 126 710,0
інші операційні витрати 93 686,0 93 226,0 224 315,0
фінансові витрати - - 9 809,0
інші витрати 2 122,0 38,0 2 328,0
Як показує таблиця, левову частку витрат складає собівартість реалізованої продукції. Так, у 2012, 2013 роках собівартість складала 90% усіх витрат, у 2014 – 87%.

Довідково: відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318 до виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) включаються: прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші прямі витрати, змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати. 

Тобто до собівартості можливо віднести майже усі витрати Підприємства із основного виду діяльності (з/п персоналу, листоношів, закупівля матеріалів та обладнання тощо).

Проте, існують й інші складові собівартості, які призводять до її «штучного» збільшення, та, відповідно, впливають на кінцеві фінансові результати Підприємства:
  • За інформацією ЗМІ Підприємством закуплено систему автоматизації процесів SAP, на обслуговування якої за три роки буде витрачено 650 мільйонів гривень. При цьому, в галузі вже створена корпоративна система, на яку у свій час вже витрачено 150 мільйонів гривень (http://osp-ua.info/lastnews/10924.html).
  • Незламана схема перерахування грошей за послуги зі збору та передачі даних від касових апаратів до Державної фіскальної служби. Так, за словами колишнього першого заступника гендиректора УДППЗ «Укрпошта»
    Р. Стасіва (http://nashigroshi.org/) Підприємство має один з найбільших парків касових апаратів – 19 тис одиниць, за кожен платиться 35 грн за еквайринг на місяць. Однак, які саме функції виконують інформаційні еквайри, невідомо. Виробники та власники касової техніки запевняють, що для передачі звітності з касових апаратів до податкової посередники не потрібні. З технічної точки зору для цього потрібно в модемі касового апарату прописати IP-адресу серверу Державної фіскальної служби замість IP-адреси серверу інформаційного еквайра, тобто напряму передавати інформацію на сервер податкової, без участі такої прокладки.
Довідково:
Дві приватні фірми – «УкрКарт» та «Інтерплат» отримують гроші за послуги зі збору та передачі даних від касових апаратів у магазинах до Державної фіскальної служби. Вони щодня збирають близько 1 грн з кожного із 221 тисячі касових апаратів по України. Ці фірми отримали монополію під час так званої «касової реформи», яку провели посадовці за часів минулої влади. Неофіційно «Інтерплат» зараховують до сфери впливу колишніх очільників податкового відомства (Кліменко), «УкрКарт» зараховують до квоти екс-керівників НБУ (Арбузов) (http://nashigroshi.org/2014/10/08/natsbank-ta-podatkovtsi-zberihayut-kasovu-shemu-arbuzova-klymenka-tsinoyu-80-miljoniv/).

Дотепер Кабінетом Міністрів України не внесено жодних змін у законодавство, яке регулює роботу вказаної системи та забезпечує заробіток обраних фірм. Тим часом, завдяки вказаній схемі, Підприємство щомісяця продовжує зайво витрачати близько 0,6 млн грн, за рік майже 8 млн грн. За весь час дії вказаної оборудки повз касу пройшло понад 20 млн грн.
  • Державні закупівлі
Приклад № 1. Закупівлі пального
Згідно до Звіту про результати проведення процедур відкритих і двоступеневих торгів та попередньої кваліфікації № 1 від 03 квітня 2014 року, розкриття пропозицій відбулось 27.01.2014. Пропозиція ТОВ «Техойл» наступна:
№ п/п Код ДКПП (12 знаків) Найменування товару Кількість (тис.л.) Одиниці виміру Ціна, грн. без ПДВ
1 19.20.2 Дизельне паливо 898,58 тис.л. 9,66
2 19.20.2 Бензин А-92 1895,26 тис.л. 10,62
3 19.20.2 Бензин А-95 240,49 тис.л. 10,68
Хоча за даними вільних інтернет-порталів, 27.01.2014 були і нижчі цінові пропозиції на пальне:
ukrposhta-1

Таким чином, тільки на закупівлі пального неефективне використання коштів може складати близько 1,5 млн грн.
Загалом за 2014 рік у вказаного товариства проведено 7 закупівель на суму більше ніж 177 млн грн, неефективне використання коштів може складати понад 5,4 млн грн.

Окрім того, відповідно до інформації ЗМІ (http://ukrpochta.blogspot.com/2014/09/Zolote-palne-dlya-Ukrposhty.html) у ТОВ «Техойл» відсутні власні АЗС на території України, тому транспорту «Укрпошти» доводиться заправлятися на «партнерських» АЗС цього постачальника – в деяких областях такі АЗС розташовані за 100 км від гаражів підрозділів Підприємства. Наприклад, в Черкаській області лише дві таких АЗС. Крім того, не на всіх «партнерських» АЗС, зазначених в договорах із товариством, відпускають паливо за талонами ТОВ «Техойл», на деяких – обмежену кількість.

Довідково: Фірма «Техойл» зареєстрована у Києві в 2007 році і належить 42-річному одеситові Віталію Пащенку. До кінця 2011 р. до складу власників також входив киянин Тимур Лісовий, який наразі лишається власником однойменного торгового дому (http://ukrpochta.blogspot.com/2014/09/Zolote-palne-dlya-Ukrposhty.html).
Приклад № 2.Закупівля електронних контрольно-касових апаратів
УДППЗ «Укрпошта» в особі Інформаційно-розрахункової дирекції 17 листопада 2014 року уклала угоду з ТОВ «Систем Груп Україна» на суму 20,77 млн грн. Було замовлено 3 200 штук електронних контрольно-касових апаратів моделі Datecs Neon W по 6 492 грн/од. Однак, за повідомленням ЗМІ (http://nashigroshi.org/) компанія-постачальник вказувала на своєму сайті роздрібну вартість такого апарату – 3,4 тис грн. Більше того, на партії обсягом 1 тис. апаратів оптова ціна могла становити 3100 грн за апарат.

Таким чином, на вказаній закупівлі неефективне використання коштів може складати близько 10 млн грн.

Приклад № 3.Закупівля велосипедів
Протягом 2012 року УДППЗ «Укрпошта» укладено договір на закупівлю у ТОВ «Планета Аква» велосипедів дорожніх у кількості 13 017 штук, на загальну суму 13,3 млн грн.
При аналізі публікацій в засобах масової інформації та мережі інтернет, встановлено, що ціна, за якою УДППЗ «Укрпошта» придбано велосипеди майже в 2 рази перевищує ринкову.
Таким чином, на вказаній закупівлі неефективне використання коштів може складати близько 6,5 млн грн.

На підставі наведених прикладів можна зробити висновок, що закупівлі Підприємством проводяться із завищенням цін у середньому на 30%. Згідно з даними офіційного веб-порталу державних закупівель загальний обсяг усіх тендерних процедур протягом 2014 року складав майже 538 млн грн, тобто можна зробити припущення, що неефективне використання коштів на рік може сягати майже 150 млн грн.

Наступним чинником, який впливає на кінцевий фінансовий результат діяльності Підприємства, є стаття витрат «Інші операційні витрати». Встановлено, що у 2014 році у порівнянні із 2013 роком операційні витрати УДППЗ «Укрпошта» збільшились у 2,5 рази.
ukrposhta-2
Таке різке зростання відбулось через девальвацію національної валюти та збільшення витрат від операційної курсової різниці (11 млн грн у 2013 році, у 2014 – 148,2 млн грн), тоді як інші складові вказаних витрат зменшились.
ukrposhta-3

Підприємством укладено угоди з ПАТ «Всеукраїнський банк розвитку» (пов’язують з Олександром Януковичем) на отримання двох кредитів на загальну суму 22,89 млн доларів США (на час укладення 186,6 млн грн). Цільове призначення кредитів – «технічний розвиток» Підприємства (http://proit.com.ua/news/technology/2014/01/22/120459.html).

На даний час вказана сума дорівнює майже 470 млн грн. Навіщо Підприємству було брати валютний кредит, якщо всі розрахунки проводяться у національній валюті, не зрозуміло. При наявних фінансових результатах Підприємства, такий кредит можна віддавати ще 20 років.      

Також необхідно зупинитись на такій статті витрат, як «Адміністративні витрати».

Довідково: Адміністративні витрати (витрати на заробітну плату адміністративно-управлінського персоналу, витрати на утримання та амортизаційні відрахування за основними засобами і нематеріальними активами загальногосподарського призначення, витрати на комунальні послуги і послуги зв’язку, на охорону, юридичні, аудиторські послуги тощо).

Так, у 2014 році адміністративні витрати склали 129,8 млн грн, тоді як штат Генеральної дирекції Підприємства складає 384 особи. Тобто, на утримання Дирекції у 2014 році щомісячно державне підприємство витрачало близько 11 млн грн, або 28 тис грн у середньому на одного співробітника, що також вплинуло на кінцевий фінансовий результат у вигляді збитку. При цьому, середня зарплата у працівника Укрпошти регіонального відділення 1 877 гривень, у листоноші – близько 1 500 грн (http://ukurier.gov.ua/uk/articles/mikola-starodub-mi-proponuyemo-novomu-kerivnictvu-/), хоча ними і виконується найважча робота.

Таким чином, збитковість Підприємства обумовлена невиправдано великими витратами через неефективне використання коштів під час закупівель та на утримання свого керівництва. Також об’єктивним фактором негативної результативності Підприємства є девальвація національної валюти. 

Можна вказати ще один приклад, який призвів до збитковості Підприємства у 2014 році.

Ще в середині листопада минулого року Національний банк України склав список із понад десяти дрібних і середніх за розміром банків, які необхідно вивести з ринку. Серед таких опинився і ПАТ «Златобанк», на даний час туди введено тимчасову адміністрацію.

Проте, навіть після повідомлень у ЗМІ про наявні проблеми із фінансуванням, неможливістю виконувати власні зобов’язання (фактично банкрутство) та можливість введення до банку тимчасової адміністрації, Підприємство розміщує  «вільні» обігові кошти в сумі 57 мільйонів гривень на депозитний рахунок вказаного банку під 12% річних. Такі дії виглядають як мінімум нелогічними. Зараз вказані кошти повернути практично неможливо, тому що депозити юридичних осіб Фонд гарантування вкладів не страхує. Відтак, доля цих грошей (57 млн грн) залишилася проблемою вже правоохоронних органів, оскільки дослідити подальші шляхи їх витрачання громадським аудиторам не можливо. Окрім того, розміщення коштів саме у «Златобанку» може мати ознаки розтрати. У той період банк пропонував корпоративним клієнтам розміщення депозитів під 23,5% річних в гривні – тобто в 2 рази більше, ніж за умовами угоди, укладеної «Укрпоштою». Навіть нескладний підрахунок вказує на втрачену вигоду у розмірі 6,5 млн грн за рік через неправильні дії менеджменту.

Таким чином, можна зробити висновок, що неефективними управлінськими рішеннями керівництвом Підприємства міг бути нанесений збиток на суму 57 млн грн. Це є однією із причин збитковості  УДППЗ «Укрпошта» за результатами діяльності у 2014 році.

Також необхідно вказати скільки Підприємство перерахувало до державного бюджету відповідно до Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, затвердженого Постановою Кабміну від 23 лютого 2011 року № 138. Згідно з інформацією, наданою «Укрпоштою» на запит ГО «Публічний аудит», Підприємство у 2012 році перерахувало до Держбюджету частину чистого прибутку у сумі 12,1 млн грн, у 2013 – 12,4 млн грн, у 2014 – 9,6 млн грн (дані без врахування обов’язкових загальнодержавних податків та зборів).
ukrposhta-4

Таким чином, державне підприємство зі щорічним чистим доходом від реалізації продукції у сумі близько 4 млрд грн, перераховує Державі всього лише близько 0,2 %.

ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ СИТУАЦІЇ

Перевага державного підприємства «Укрпошта» – розгалужена мережа поштових відділень, які є фактично у кожному селі країни. Основне завдання менеджменту Підприємства – підтримувати та стимулювати наявну систему, відновлювати втрачені позиції шляхом повернення корпоративних клієнтів, впровадженням нових послуг для конкурентоздатності.

Сьогодні Підприємство як і багато інших перебуває у досить складному економічному становищі. Головна із проблем – надання послуг за заниженими тарифами, і, як результат, втрата своїх позицій щодо виконання основних функцій.

Як приклад та на підтвердження вказаного, варто навести порівняння з доставкою посилки іншим приватним перевізником – ТОВ «Нова пошта»: доставка посилки до Львова з однаковою вагою буде коштувати у приватного підприємства – 50 грн, у державного – 12,90 грн.
ukrposhta-5
Крім того, необхідно вирішувати питання щодо фонду заробітної плати шляхом оптимізації штату Генеральної дирекції. Оскільки інформацію щодо штату та структури Підприємства на запит незалежного аудиту не надано (комерційна таємниця), використовується наявна у вільному доступі інформація.
Так, станом на 2013 у Гендирекції працювало 500 чоловік – це майже на 300 людей більше аніж 5 років тому. Структура: 18 департаментів, 84 відділи та служби із керівниками, заступниками. Заробітна плата керівників у межах 30 тисяч гривень, що у 20 разів більше аніж у рядового листоноші (http://osp-ua.info/lastnews/10924.html).
ВИСНОВКИ
За всі роки незалежності державні підприємства розглядались як майданчик для заробітку топ-менеджменту, а не як джерело наповнення державного бюджету. «Укрпошта» не виняток. Щорічний чистий дохід Підприємства від реалізації продукції близько 4 млрд грн, бюджету достається від цього всього близько 0,2 %.
Наведені показники фінансової діяльності Підприємства не можуть висвітлити об’єктивну картину, оскільки задекларований збиток за 2014 рік у сумі 4 млн грн аж ніяк не є мірилом, тому що Підприємство з такими фондами та положенням на ринку поштових послуг апріорі не може бути збитковим. «Укрпошта» це великий бізнес, без якого навряд чи обійдеться країна.

Вказана ситуація передбачає високе співвідношення валового доходу та валових витрат підприємства, яке становить 1:0,99, при цьому 87% всіх витрат — собівартість. Дослідження показало наявність ризиків завищення вказаної собівартості шляхом:
  • неефективного використання коштів (тільки за 2014 рік можна говорити про суму щонайменше 150 млн грн);
  • завищення видаткової частини;
  • корупційна складова у всіх сферах діяльності.
Крім того, не дивлячись на втрату великої кількості корпоративних клієнтів, надмірний пробіг транспорту та витрати палива через неефективне управління логістичним процесом, Підприємство залишає сукупні доходи на приблизно однаковому рівні, що дає підстави зробити висновок про достатні ресурси для розвитку та покращення фінансових результатів при дієвому менеджменті.

На сьогодні ж, Підприємство на державних фондах не приносить Державі нічого взамін, грубо кажучи, існуючи тільки для свого керівництва.

ПРОПОЗИЦІЇ

  • Провести корпоратизацію Підприємства, що дасть змогу здійснити інвестування та вливання коштів для розвитку конкурентоспроможної діяльності на ринку, насамперед, вантажних перевезень.
  • З метою призначення професійного менеджменту з числа фахівців поштової галузі, який би надав Підприємству «нове дихання», подолавши корупційні схеми розкрадання, ввести нові ІТ-системи обслуговування, провести публічний конкурс на посаду керівника УДППЗ «Укрпошта».
  • Встановити заробітні плати топ-менеджменту в залежності від результатів діяльності Підприємства.
  • Для отримання додаткових надходжень використовувати наявні площі приміщень та транспорт для розміщення зовнішньої реклами за конкурентними цінами.
  • При проведенні закупівель Підприємством запровадити операційний аудит – погодження кожного договору підрозділом внутрішнього аудиту Мінінфраструктури. Можливим є також включення до комітету з конкурсних торгів представника вказаного підрозділу.
  • Перегляд тарифів на послуги, які надаються Підприємством, приведення їх до економічно обґрунтованих (ринкових) з одночасним покращенням обслуговування завдяки впровадженню нових технологій (вся необхідна база – основні фонди, транспорт та персонал у наявності).
  • Провести інвентаризацію та аналіз ефективності використання основних фондів Підприємства, особливу увагу звернути на оренду приміщень іншими суб’єктами господарювання.
  • Розробити та затвердити стратегію діяльності УДППЗ «Укрпошта» та оприлюднювати звіти про результати діяльності підприємства.
ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ «ПУБЛІЧНИЙ АУДИТ»

Комментариев нет:

Отправить комментарий