Загроза втрати територіальної цілісності України, що ускладнюється економічною кризою, вимагає об’єднання зусиль влади, бізнесу та громадянського суспільства із налагодженням їхнього рівноправного діалогу. Такий діалог потребує невідкладного впровадження засад відкритого урядування і забезпечення відповідальності органів державної влади перед суспільством, підзвітності та підконтрольності громадянам. Вирішення цих завдань неможливе без підвищення якості надання адміністративних послуг та впровадження технологій електронного урядування й розвитку електронної демократії.
Сьогодні в регіонах мало-помалу утворюються центри надання адміністративних послуг (ЦНАП) і впроваджуються електронні сервіси для їхньої реалізації. У процесі розробки та тестування перебуває Єдиний державний портал адміністративних послуг. Втім, досвід багатьох країн світу, зокрема деяких країн пострадянського простору, підтверджує доцільність співпраці національних поштових операторів із державними органами влади у сфері надання адміністративних послуг. Така співпраця забезпечує зниження витрат з боку органів влади, покращення обслуговування населення цих країн та наближення послуг до отримувачів.
Розвиток мережі ЦНАП із використанням відділень поштового зв’язку сприяє скороченню термінів надання послуг, зниженню черг і, зрештою, підвищенню задоволеності громадян роботою органів державної влади.
Вирішення завдань створення ЦНАП без залучення поштової мережі буде більш складним і витратним, оскільки забезпечення доступності адміністративних послуг вимагатиме створення значної кількості таких центрів за повної відсутності можливості у органів виконавчої влади та бюджетних установ відкривати такі центри у містах і селах, де вони відсутні. Зважаючи на те, що в Україні 490 районів, 460 міст, 111 районів у містах, 885 селищ міського типу та більш як 28 тис. сіл, система надання адміністративних послуг, заснована лише на ЦНАП, не забезпечить створення якісної системи надання адмінпослуг, а сільське населення, як завжди, залишиться у дискримінаційному становищі.
Водночас в Укрпошті швидкими темпами впроваджується комп’ютерна техніка на робочих місцях обслуговування клієнтів, вдосконалюються електронні канали зв’язку, розвиваються послуги на основі інформаційних технологій, що дає змогу розширювати номенклатуру послуг. Мережа відділень поштового зв’язку підприємства орієнтована на централізовану обробку даних, що дає змогу без особливих проблем використовувати її для надання адміністративних послуг фізичним та юридичним особам.
Отже, для забезпечення доступних і зручних умов отримання адмінпослуг на всій території України найбільш оптимальним рішенням є залучення УДППЗ «Укрпошта» до розвитку системи надання адмінпослуг.
Це дасть змогу:
а) державі швидше завершити процес реформування системи надання адмінпослуг; максимально децентралізувати їх надання та створити доступні та зручні умови для їх отримання, скоротити видатки державного та місцевих бюджетів на створення мережі доступу до адмінпослуг;
б) фізичним та юридичним особам отримати комплексне обслуговування за місцем проживання, швидку і гарантовану доставку документів, можливість оплати за адмінпослуги в населених пунктах, в яких відсутні банківські установи, заощадження особистого часу і транспортних витрат;
в) національному оператору поштового зв’язку отримати можливість збільшити доходи за рахунок розширення спектра послуг, покращити фінансовий стан збиткових відділень, збільшити заробітну плату персоналу, вдосконалити інформаційно-комунікаційну мережу підприємства.
а) державі швидше завершити процес реформування системи надання адмінпослуг; максимально децентралізувати їх надання та створити доступні та зручні умови для їх отримання, скоротити видатки державного та місцевих бюджетів на створення мережі доступу до адмінпослуг;
б) фізичним та юридичним особам отримати комплексне обслуговування за місцем проживання, швидку і гарантовану доставку документів, можливість оплати за адмінпослуги в населених пунктах, в яких відсутні банківські установи, заощадження особистого часу і транспортних витрат;
в) національному оператору поштового зв’язку отримати можливість збільшити доходи за рахунок розширення спектра послуг, покращити фінансовий стан збиткових відділень, збільшити заробітну плату персоналу, вдосконалити інформаційно-комунікаційну мережу підприємства.
Важливо розуміти відмінність понять «забезпечення доступу до адмінпослуг» та «надання адмінпослуг». Сьогодні УДППЗ «Укрпошта» бере «пасивну» участь у наданні адмінпослуг. Фактично його роль зводиться до прийняття від громадян та відправлення рекомендованим листом пакета документів на отримання адміністративної послуги. Про надання самої адмінпослуги у відділеннях поштового зв’язку поки що не йдеться.
Однак в Укрпошті потрібно запроваджувати такі сервіси, як єдине вікно адміністративних послуг, офіційна електронна поштова скринька, гібридна пошта. Поштовики мають отримати можливість засвідчувати власним електронним цифровим підписом чинність електронних копій, відсканованих у відділеннях Укрпошти документів, необхідних для отримання адміністративної послуги. Національний оператор має надати можливість громадянам отримавши електронний підпис відкрити на своєму сайті офіційну електронну поштову скриньку для листування з органами влади.
Саме зараз настав час чітко заявити про наміри Державного підприємства «Укрпошта» взяти участь у процесі оптимізації надання адміністративних послуг і технологій електронного урядування. Певна річ, для реалізації цих проектів у Укрпошти не вистачить власних ресурсів. Тому вже сьогодні необхідно вжити комплекс заходів для реалізації ініціативи щодо повноцінного надання адміністративних послуг через відділення поштового зв’язку.
Насамперед Укрпошта має потрапити до державних програм розвитку інформаційного суспільства в Україні – для отримання підтримки з Держбюджету на розвиток системи надання адміністративних послуг на базі відділень поштового зв’язку. По-друге, участь Укрпошти в такій системі потребує внесення певних змін до законодавства, скажімо, до Законів України «Про адміністративні послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронний цифровий підпис», «Про Національну програму інформатизації» тощо.
Зважаючи на те, що законодавчі процедури в нашій країні доволі тривалі, вже зараз потрібно сформулювати зазначені зміни та втілити їх у проекти законодавчих ініціатив. До цієї роботи мають негайно залучитися УДППЗ «Укрпошта», Міністерство інфраструктури та народні депутати України.
Геннадій ТКАЧУК,
народний депутат України
народний депутат України
для "Поштового вісника"
Комментариев нет:
Отправить комментарий