Розмови щодо необхідності перетворення Українського державного підприємства поштового зв’язку в акціонерне товариство точаться давно. Вперше необхідність проведення корпоратизації «Укрпошти» на рівні нормативних документів була закріплена ще в 1998 році в Постанові Кабінету Міністрів України «Про програми реструктуризації об'єднань "Укртелеком" і "Укрпошта"». Однак, щодо «Укрпошти» це питання там було означене лише двома словами «підлягає уточненню».
Як бачимо, спочатку «Укрпошту» думали реструктуризувати й корпоратизувати разом із "Укртелекомом", але «уточнення» чомусь триває вже 17 років.
Чи настільки нагальною є потреба порушувати це питання тепер? Прихильники корпоратизації стверджують, що «Укрпошта» вкрай потребує приведення своєї організаційно-правової структури до стандартів, притаманних сучасним інвестиційно-привабливим компаніям, також говорять про необхідність передати від держави у відповідальність «Укрпошти» господарсько-майнові функції – саме ці проблеми нібито вирішуються акціонуванням.
Сьогодні "Укрпошта" є державним унітарним підприємством, і на відміну від акціонерних товариств (навіть зі 100 відсотками державної власності), не може засновувати суб'єктів підприємницької діяльності без отримання додаткових дозволів від Міністерства інфраструктури та Фонду держмайна, не може створювати дочірні та афілійовані підприємства із приватним капіталом. Втім, у разі корпоратизації, «Укрпошта» отримає можливість заснувати, наприклад, власну страхову компанію або навіть власний банк.
Також вважається, що перетворення Українського державного підприємства поштового зв’язку в акціонерне товариство створить можливості для залучення стратегічних партнерів (інвесторів) та значних обсягів інвестицій у високотехнологічні проекти на різних умовах та для реалізації тісної бізнес-інтеграції з приватним капіталом.
Крім появи додаткових можливостей для залучення інвестицій та роботи з кредитно-фінансовими установами, корпоратизоване підприємство отримає право розпоряджатися майном, яке буде внесене до його статутного фонду. Це дасть змогу оперативно оптимізувати наявний майновий комплекс, підвищувати його якісні характеристики та позбуватися непотрібних активів, які не використовуються у виробничій діяльності, але потребують значних витрат на утримання. Сьогодні майно, що перебуває на балансі «Укрпошти», їй не належить – відповідно до Господарського кодексу майно державних унітарних підприємств перебуває у державній власності і закріплюється за таким підприємством на правах господарського відання чи оперативного управління. Оскільки власником майна таких підприємств залишається держава, існують певні обмеження щодо розпорядження цим майном. Будь які дії з майном, що належить до основних фондів, «Укрпошта» має право здійснювати лише за попередньою згодою органу, до сфери управління якого воно входить, тобто Міністерства інфраструктури.
Передбачається, що перетворення державного підприємства на акціонерне товариство матиме позитивні наслідки у вигляді спрощення процедури реформування структури підприємства, яку можна буде вдосконалити до рівня кращих зразків світових поштових компаній.
Процес перетворення УДППЗ «Укрпошта» в акціонерне товариство буде складатися з кількох етапів, найважчим з яких буде інвентаризація активів підприємства. За сприятливих умов, процес корпоратизації можливо завершити за рік.
Варто зазначити, що під час роздержавлення «Укрпошти» і перетворення його на акціонерне товариство форма власності залишиться державною – зміниться лише її тип. Це буде у випадку, якщо 100% акцій даного підприємства належатимуть державі.
Втім, ми маємо негативний приклад зміни не лише форми, але й типу власності: після перетворення державного підприємства «Укртелеком» у відкрите акціонерне товариство і прийняття рішення про його приватизацію, акції почали витікати “з рук” держави і розчинятися в приватних структурах. Таким чином держава втратила право на приналежність, володіння та розпорядження цим підприємством. І хоча змінився тип і вид власності, її організаційна форма лишилася незмінною – акціонерною, але державна власність стала приватною.
Потрібно зауважити, що рішення про корпоратизацію державних підприємств ухвалюються Кабінетом Міністрів України, а ось питання їхньої приватизації може вирішити лише закон. Впевнений, що Верховна Рада України, навчена гірким досвідом «Укртелекому», ніколи не прийме Закон про приватизацію «Укрпошти», і національний поштовий оператор залишиться у власності держави.
Отже, на питання, чи варто проводити акціонування «Укрпошти», відповім: безумовно – так, проте цей процес має відбуватися виважено, продумано й економно, але жодним чином не погіршувати умови праці та соціально-психологічний клімат на підприємстві й не створювати інших проблем для його розвитку. При чому в процесі корпоратизації «Укрпошти», подальша доля об'єктів соціальної інфраструктури, які належать підприємству, обов’язково має погоджуватися з його трудовим колективом.
Як бачимо, спочатку «Укрпошту» думали реструктуризувати й корпоратизувати разом із "Укртелекомом", але «уточнення» чомусь триває вже 17 років.
Чи настільки нагальною є потреба порушувати це питання тепер? Прихильники корпоратизації стверджують, що «Укрпошта» вкрай потребує приведення своєї організаційно-правової структури до стандартів, притаманних сучасним інвестиційно-привабливим компаніям, також говорять про необхідність передати від держави у відповідальність «Укрпошти» господарсько-майнові функції – саме ці проблеми нібито вирішуються акціонуванням.
Сьогодні "Укрпошта" є державним унітарним підприємством, і на відміну від акціонерних товариств (навіть зі 100 відсотками державної власності), не може засновувати суб'єктів підприємницької діяльності без отримання додаткових дозволів від Міністерства інфраструктури та Фонду держмайна, не може створювати дочірні та афілійовані підприємства із приватним капіталом. Втім, у разі корпоратизації, «Укрпошта» отримає можливість заснувати, наприклад, власну страхову компанію або навіть власний банк.
Також вважається, що перетворення Українського державного підприємства поштового зв’язку в акціонерне товариство створить можливості для залучення стратегічних партнерів (інвесторів) та значних обсягів інвестицій у високотехнологічні проекти на різних умовах та для реалізації тісної бізнес-інтеграції з приватним капіталом.
Крім появи додаткових можливостей для залучення інвестицій та роботи з кредитно-фінансовими установами, корпоратизоване підприємство отримає право розпоряджатися майном, яке буде внесене до його статутного фонду. Це дасть змогу оперативно оптимізувати наявний майновий комплекс, підвищувати його якісні характеристики та позбуватися непотрібних активів, які не використовуються у виробничій діяльності, але потребують значних витрат на утримання. Сьогодні майно, що перебуває на балансі «Укрпошти», їй не належить – відповідно до Господарського кодексу майно державних унітарних підприємств перебуває у державній власності і закріплюється за таким підприємством на правах господарського відання чи оперативного управління. Оскільки власником майна таких підприємств залишається держава, існують певні обмеження щодо розпорядження цим майном. Будь які дії з майном, що належить до основних фондів, «Укрпошта» має право здійснювати лише за попередньою згодою органу, до сфери управління якого воно входить, тобто Міністерства інфраструктури.
Передбачається, що перетворення державного підприємства на акціонерне товариство матиме позитивні наслідки у вигляді спрощення процедури реформування структури підприємства, яку можна буде вдосконалити до рівня кращих зразків світових поштових компаній.
Процес перетворення УДППЗ «Укрпошта» в акціонерне товариство буде складатися з кількох етапів, найважчим з яких буде інвентаризація активів підприємства. За сприятливих умов, процес корпоратизації можливо завершити за рік.
Варто зазначити, що під час роздержавлення «Укрпошти» і перетворення його на акціонерне товариство форма власності залишиться державною – зміниться лише її тип. Це буде у випадку, якщо 100% акцій даного підприємства належатимуть державі.
Втім, ми маємо негативний приклад зміни не лише форми, але й типу власності: після перетворення державного підприємства «Укртелеком» у відкрите акціонерне товариство і прийняття рішення про його приватизацію, акції почали витікати “з рук” держави і розчинятися в приватних структурах. Таким чином держава втратила право на приналежність, володіння та розпорядження цим підприємством. І хоча змінився тип і вид власності, її організаційна форма лишилася незмінною – акціонерною, але державна власність стала приватною.
Потрібно зауважити, що рішення про корпоратизацію державних підприємств ухвалюються Кабінетом Міністрів України, а ось питання їхньої приватизації може вирішити лише закон. Впевнений, що Верховна Рада України, навчена гірким досвідом «Укртелекому», ніколи не прийме Закон про приватизацію «Укрпошти», і національний поштовий оператор залишиться у власності держави.
Отже, на питання, чи варто проводити акціонування «Укрпошти», відповім: безумовно – так, проте цей процес має відбуватися виважено, продумано й економно, але жодним чином не погіршувати умови праці та соціально-психологічний клімат на підприємстві й не створювати інших проблем для його розвитку. При чому в процесі корпоратизації «Укрпошти», подальша доля об'єктів соціальної інфраструктури, які належать підприємству, обов’язково має погоджуватися з його трудовим колективом.
Ткачук Геннадій, народний депутат України
Комментариев нет:
Отправить комментарий